ORIGAMI LYS

Ny kunstudstilling i Bagsværd Kirke: Origami lys. Fernisering: fredag den 1.marts kl.15-17. Alle er velkomne. Udstillingen er fra 1.3 til 14.4.2019.

Udstiller:          Nynne Færch

Uddannelse:   KADK, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation, 2003

ORIGAMI LYS

Origami er kendt som ”kunsten at folde sammen” .. at fremstille forskellige former og variationer ved at folde et firkantet papir uden lim og ingen skæring.

Inspireret af gamle teknikker er dette en udstilling baseret på den traditionelle tilgang til origami design. Udstillingen repræsenterer en serie af origami objekter af geometrisk foldede former og mønstre.

Teknikken er genanvendt og videreudviklet til at kombinere funktion og dekoration med lys.

Bronze støbningerne er udført på VAK, Vestsjællands Arbejdende Kunstværksted, med teknikken ”cire perdue” (lost wax),

 

Udstilling i gallerigangen


I løbet af 2017 var kirkens gallerigang rammen for udstillingsrækken TIL STEDEt, hvor 11 kunsthåndværkere og designere gik i dialog med kirkens arkitektur. Menighedsrådet har inviteret Maria Bruun og Anne Dorthe Vester til at udstille deres fine elementer på ny. Udstillingen løber fra 22. august og et par måneder frem.

(se flere billeder nederst på siden)

 

STEDE

TILMBADV

Maria Bruun & Anne Dorthe Vester

 Keramiske Strukturer

 28. februar til 17. april 2017

OM MBADV
 Maria Bruun (f.1984) er uddannet møbel- og rumdesigner fra Kunstakademiets
 Designskole i København og Anne Dorthe Vester (f. 1984)
 er uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Århus og Kunstakademiets Arkitektskole i København.
De har siden 2012 samarbejdet om at skabe udstillinger i spændingsfeltet mellem arkitektur og design. I det Københavnske kunst- og designgalleri Etage Projects viste de i 2014 projektet Objects of Use, som året efter vandt Den Nationale Solopris ved Forårsudstillingen på Charlottenborg. I 2015 deltog de også på udstillingen HJEMLIGHED, en udstilling i et privat hjem i København.
I 2016 udstillede de stoleserien The Seating, som blev vist på TIL STEDEt’s OPVARMNINGSUDSTILLING, på Patrick Parrish Gallery i New York, og de deltog i MINDCRAFT 16 i Milano. De blev desuden præmieret af Statens Kunstfond for installationen FRAGMENT på Forårsudstillingen, Charlottenborg.

Senest har de på Statens Værksteder for Kunst arbejdet på to udstillinger til 2017: Bricks of Time til MINDCRAFT 17 i Milano, samt Keramiske Strukturer til Bagsværd Kirke. De har begge modtaget arbejdslegater og projektstøtte fra Statens Kunstfond og Nationalbankens Jubilæumsfond. www.mbadv.dk

KERAMISKE STRUKTURER
MBADV/Maria Bruun & Anne Dorthe Vester “The body is our general medium for having a world” – Maurice Merleau-Ponty

Vi sanser og erfarer verden med vores krop. Vores væren i verden er uadskillelig fra vores oplevelse af og interaktion med vores omgivelser, og vi påvirkes sanseligt og emotionelt af arkitektur, af rum, af form. Bevidstheden fletter fingre med kroppen, som flirter med verden, og de tre kan, ifølge den franske filosof og fænomenolog Merleau-Ponty, ikke adskilles. Da Jørn Utzon opførte sit hus, Can Lis, på Mallorca i 1971, var hans primære fokus den intense, følsomme facon, arkitekturen indfangede omgivelserne på. At indlejre naturen i bygningen og skabe en harmonisk helhed mellem hav, himmel, lys og arkitektur. Som han forelagde det gennem teorien om det additive, må arkitektur ikke være egoistisk, men skal tilføre Keramiske Strukturer

Struktur 1, H.85 × B.50 × D.30
Struktur 2, H.190 × B.180 × D.140 
Struktur 3, H.50 × B.200 × D.30
Struktur 4, H.50 × B.70 × D.30
Struktur 5, H.50 × B.30 × D.30
Alle mål i cm

MATERIALER
Glaseret og uglaseret stentøj, Douglas Pine

TAK TIL
DINESEN og Grosserer L.F. Foghts Fond

nærmest usynlige og at insistere på det virkelighedsnære, materialets iboende fortælling og en art sanselighed er en væsentlig akse i Maria Bruun og Anne Dorthe Vesters praksis. Hvordan forholder man sig kropsligt til et værk, hvordan interagerer det med arkitekturen, og hvorfor omgiver man sig overhovedet med det? Det er her, dialogen med kroppen indtræder. Værket taler ind i og kommenterer rummets kontrollerede arkitektur og påvirker med sin blotte tilstedeværelse måden, hvorpå rummet betragtes. Keramiske Strukturer mimer døråbninger og møbler uden nødvendigvis at være det, mens byggestenene forholder sig alle kropsligt til stabelbare stentøjskrukker. De visuelt poetiske, rumskabende skulpturer forholder sig i skala direkte til kroppen og emmer af ro, bevægelse og balance. De er en ode til Utzons holistiske tanker om omgivelsernes arkitektur. Tekst af Henriette Noermark, kurator og skribent

TIL

MBADV 
Maria Bruun & Anne Dorthe Vester

Keramiske Strukturer

28. februar til 17. april 2017

KERAMISKE STRUKTURER
MBADV/Maria Bruun & Anne Dorthe Vester

 “The body is our general medium for having a world” – Maurice Merleau-Ponty

Vi sanser og erfarer verden med vores krop. Vores væren i verden er uadskillelig fra vores oplevelse af og interaktion med vores omgivelser, og vi påvirkes sanseligt og emotionelt af arkitektur, af rum, af form. Bevidstheden fletter fingre med kroppen, som flirter med verden, og de tre kan, ifølge den franske filosof og fænomenolog Merleau-Ponty, ikke adskilles. Da Jørn Utzon opførte sit hus, Can Lis, på Mallorca i 1971, var hans primære fokus den intense, følsomme facon, arkitekturen indfangede omgivelserne på. At indlejre naturen i bygningen og skabe en harmonisk helhed mellem hav, himmel, lys og arkitektur. Som han forelagde det gennem teorien om det additive, må arkitektur ikke være egoistisk, men skal tilføre naturen noget, snarere end at overdøve den. Den skal gå i dialog med det eksisterende og områdets iboende karakteristika. Maria Bruun og Anne Dorthe Vester åbner med Keramiske Strukturer op for forskellige typer dialoger. Duoen går i dialog med Can Lis’ forhold til naturen, Bagsværd Kirkes arkitektur og særligt, med hinanden, deres fælles formsprog, vision og materialer.

Keramiske Strukturer er resultatet af et ophold i Can Lis, hvor helhedens detaljerigdom tonede frem gennem møblementets placering, det gennemgående fyrretræ, opbygningen af sandsten, de glaserede klinker samt naturens nærvær. Inspiration fra søjlerne, de stablede sten og det modulære system overfører duoen i de skulpturelle konstruktioner, som udgør værket Keramiske Strukturer – et modulært byggesystem, hvis tre elementer, bestående af en glaseret base, en mellemliggende byggesten og en byggesten med slids, kan konfigureres på et utal af måder. Værket refererer i såvel form som materialer direkte til Utzons elementer og konstruktioner, men mens Can Lis’ arkitektur står råt og undertiden forvitret, differentierer Keramiske Strukturer sig med hånddrejede stentøjselementer, forfinede overflader og Douglas Pine bjælker. Man må gerne fornemme processen. For at sætte pris på detaljerigdommen i det nærmest usynlige og at insistere materialets iboende fortælling er en væsentlig akse i Maria Dorthe Vesters praksis. Hvordan kropsligt til et værk, hvordan arkitekturen, og hvorfor omgiver med det? Det er her, dialogen Værket taler ind i og kommenterer kontrollerede arkitektur og tilstedeværelse måden, hvorpå Keramiske Strukturer mimer uden nødvendigvis at være forholder sig alle kropsligt De visuelt poetiske, forholder sig i skala direkte af ro, bevægelse og balance. holistiske tanker om omgivelsernes Tekst af Henriette Noermark, KERAMISKE STRUKTURER MBADV/Maria Bruun & Anne Dorthe Vester “The body is our general medium for having a world” – Maurice Merleau-Ponty Vi sanser og erfarer verden med vores krop. Vores væren i verden er uadskillelig fra vores oplevelse af og interaktion med vores omgivelser, og vi påvirkes sanseligt og emotionelt af arkitektur, af rum, af form. Bevidstheden fletter fingre med kroppen, som flirter med verden, og de tre kan, ifølge den franske filosof og fænomenolog Merleau-Ponty, ikke adskilles. Da Jørn Utzon opførte sit hus, Can Lis, på Mallorca i 1971, var hans primære fokus den intense, følsomme facon, arkitekturen indfangede omgivelserne på. At indlejre naturen i bygningen og skabe en harmonisk helhed mellem hav, himmel, lys og arkitektur. Som han forelagde det gennem teorien om det additive, må arkitektur ikke være egoistisk, men skal tilføre naturen noget, snarere end at overdøve den. Den skal gå i dialog med det eksisterende og områdets iboende karakteristika. Maria Bruun og Anne Dorthe Vester åbner med Keramiske Strukturer op for forskellige typer dialoger. Duoen går i dialog med Can Lis’ forhold til naturen, Bagsværd Kirkes arkitektur og særligt, med hinanden, deres fælles formsprog, vision og materialer. Keramiske Strukturer er resultatet af et ophold i Can Lis, hvor helhedens detaljerigdom tonede frem gennem møblementets placering, det gennemgående fyrretræ, opbygningen af sandsten, de glaserede klinker samt naturens nærvær. Inspiration fra søjlerne, de stablede sten og det modulære system overfører duoen i de skulpturelle konstruktioner, som udgør værket Keramiske Strukturer – et modulært byggesystem, hvis tre elementer, bestående af en glaseret base, en mellemliggende byggesten og en byggesten med slids, kan konfigureres på et utal af måder. Værket refererer i såvel form som materialer direkte til Utzons elementer og konstruktioner, men mens Can Lis’ arkitektur står råt og undertiden forvitret, differentierer Keramiske Strukturer sig med hånddrejede stentøjselementer, forfinede overflader og Douglas Pine bjælker. Man må gerne fornemme processen. For at sætte pris på detaljerigdommen i det Keramiske Struktur Struktur Struktur Struktur Struktur Alle mål MATERIALER Glaseret Douglas TAK DINESEN Grosserer nærmest usynlige og at insistere på det virkelighedsnære, materialets iboende fortælling og en art sanselighed er en væsentlig akse i Maria Bruun og Anne Dorthe Vesters praksis. Hvordan forholder man sig kropsligt til et værk, hvordan interagerer det med arkitekturen, og hvorfor omgiver man sig overhovedet med det? Det er her, dialogen med kroppen indtræder. Værket taler ind i og kommenterer rummets kontrollerede arkitektur og påvirker med sin blotte tilstedeværelse måden, hvorpå rummet betragtes. Keramiske Strukturer mimer døråbninger og møbler uden nødvendigvis at være det, mens byggestenene forholder sig alle kropsligt til stabelbare stentøjskrukker. De visuelt poetiske, rumskabende skulpturer forholder sig i skala direkte til kroppen og emmer af ro, bevægelse og balance. De er en ode til Utzons holistiske tanker om omgivelsernes arkitektur. Tekst af Henriette Noermark, kura

Adi Holzer 13. april - 15. juni 2018

Billeder med fortællinger og fantasier pryder gallerigangen i Bagsværd Kirke. Værkerne er af Adi Holzer.

Maleren Adi Holzer kommer oprindeligt fra Østrig men har været bosat med sin danske hustru i Værløse siden 60’erne.

Holzer en en meget produktiv kunstner som har beriget institutioner og kirker med sine værker i over 50 år.

Bagsværd Kirke har et stort maleri af Holzer.

Nu viser Holzer værker spændende over bibelske personer til fantasier med tilknytning til personer og steder.

Med over 400 separatudstillinger verden over er Holzer kendt viden om. Over årene har Holzer udvidet sit arbejdsfelt fra maleriet til at omfatte grafik, skulpturer, glas og illustrationer. En multikunstner med levende fantasi og fortælleglæde samt et lyst perspektiv på menneske og natur præger værkerne i alle materialer.

Hans arbejder bliver til i værkstederne i Værløse og i Winklern, Østrig.

At se Holzers værker i Bagsværd Kirke er samstemt med 100 året for fødslen af kirkens arkitekt, Jørn Utzon, som også lod sin livsglæde præge dette bygningsværk.

Oplev lysets kirke med Holzers værker fra den 13. april til den 15. juni.

Fernisering den 13. april kl. 14-16.

Menighedsrådet byder velkommen med et glas Østrigsk vin.


Menighedsrådet

Bagsværd Kirke

 

 

 

 

 

Om TIL STEDEt

Benita Marcussen

TIL STEDEt er en udstillingsrække i Bagsværd Kirke. Foreløbig er 11 dygtige danske kunsthåndværkere og designere inviteret til på skift at gå i dialog med Utzons fantastiske arkitektur og udstille nye værker lavet specielt til kirkens gallerigang. Der arbejdes med andre ord stedsspecifikt. Udstillingsrækken er kurateret af arkitekt og smykkekunstner Katrine Borup og støttet af Statens Kunstfond.

 

Kunsthåndværk og design repræsenterer en særlig form for TILSTEDEværelse i kraft af materialiteten og håndværket. Og netop derfor kan kunsthåndværket måske noget særligt i samspillet med en konkret arkitektur. Det er det, TIL STEDEt vil undersøge. At arbejde stedsspecifikt giver i hvert fald udøverne mulighed for en anden form for præcision; der kan leges med for eksempel skalavirkninger i forhold til et givet rum. Eller farve- og eller materialevirkninger. På den måde kan stedsspecificiteten skærpe såvel udøvernes som beskuernes opmærksomhed i forhold til tings ’sprog’ og de formelle virkemidler.

 

Kurator Katrine Borup siger om udvælgelsen af TIL STEDEt’s første 11 udstillere:

Utzons fantastiske arkitektur har været mit udgangspunkt på forskellig vis: Hans brug af materialer har guidet mig, men også måden hvorpå han orkestrerer sine virkemidler. Der er en meget vellykket balance imellem helhed og detalje i Bagsværd Kirke; imellem det rå og ubearbejdede og det forfinede filigranagtigt detaljerede. Jeg synes, flere af de kommende udstillere har denne utzonske evne til at skabe hierarki i deres værker. Flere af kunsthåndværkerne/designerne har desuden (ligesom Utzon) en forkærlighed for geometriske grundformer. Nogle deler også arkitektens interesse for ny teknologi og evner ligesom ham at få det poetiske til at gå hånd i hånd med det rationelle”.

Følg aktiviteterne på facebook.com/TILSTEDEt

 

PROGRAM 2017/2018

17. august – 17. september 2017

HELLE VIBEKE JENSEN & WEDNESDAY ARCHITECTURE

21. september – 22. oktober 2017

BIT/BIRGITTE MUNK OG IBEN WEST

26. oktober – 26. november 2017

ANE LYKKE

30. november – 1. januar 2018

LOUISE SASS

4. januar 2018 – 4. februar 2018

METTE SAABYE

MBADV's udstilling "Keramiske Strukturer"

Benita Marcussen
Benita Marcussen
Benita Marcussen
Benita Marcussen